In het overzicht hieronder zijn de dertig meest voorkomende fouten bij het schrijven van akademische werkstukken genoemd. Gebruik dit als checklist voor je eigen werk!
Inhoud
1. gebrekkige introductie/definitie van vraagstelling, term of auteur
2. vage, algemene, oppervlakkige, onbereflecteerde of onzinnige bewering
3. gemiste kans (verbindingen literatuur, actualiteit, tegengeluiden)
4. verwarring tussen feit en interpretatie, beschrijving en analyse
5. gebrek aan vlees en bloed (concrete gegevens, voorbeelden, details)
6. onduidelijke of afwezige relatie met concepten uit de cursus
7. conclusies zonder verband met betoog, onbeargumenteerd
Structuur
8. ontbreken van structuur, systematiek en/of conclusies
9. onduidelijk onderscheid tussen bronnen, verslaggeving en eigen reflectie
10. gebrek aan eindredactie (alinea’s, verdubbelingen, overgangen)
Bronnenverantwoording
11. ontbrekende of onvolledige bronverwijzing in tekst
12. vage, ondeugdelijke parafrase p.v. helder citaat
13. nietszeggend, willekeurig citaat
14. type bron onduidelijk (wetenschappelijk, journalistiek, populair)
15. leunt te veel op secundaire bronnen
16. vage ingewijdenverwijzingen naar cursus of college
Stijl
17. holle frase, open deur, gebabbel
18. onsamenhangende alinea
19. lange zinnen, slordige formuleringen, taalfouten
20. onduidelijk, passief taalgebruik
Vormgeving
21. inhoudsopgave oninhoudelijk, nietszeggend of afwezig
22. te weinig tussenkoppen c.q. paragraaftitels
23. regelafstand of bladspiegel dichtgetimmerd
24. slordige interpunctie, spelfouten
25. knip- en plaksporen van internetbronnen (fraude?)
Bibliografie
26. bron niet terug te vinden in bibliografie of referentielijst
27. bibliografie te kort of onvolledig
28. referentielijst bevat ongebruikte titels
29. online bronnen als blote URL’s
30. bibliografie/noten niet conform een academisch format